Pretparkjaaroverzicht 2018

Auteur: Yelle Kleykens @ 28 Dec 18

Nog enkele dagen en ook 2018 zit er weer op. Het voorbije jaar zijn er heel wat attracties geopend, er zijn er ook enkele verdwenen, en er zijn ook tal van aankondingen gedaan voor de komende jaren. 2018 zal ook het jaar zijn dat niemand zal vergeten door de enorme brand in Europa-Park. Heel wat noemenswaardige gebeurtenissen dus afgelopen jaar, we zetten ze daarom allemaal op een rij in dit pretparkjaaroverzicht van 2018!

2016 of 2017 nog eens herbeleven? Dat kan je in onze jaaroverzichten van 2016 en 2017!

6 Jan

De Vleermuis vliegt buiten!

De geruchten over een mogelijke afbraak van hangende raceachtbaan ‘De Vleermuis’ in Plopsaland de Panne deden al enkele jaren de ronde, maar nu blijkt de kogel ook effectief door de kerk. Na 17 jaar dienst verdwijnt de baan voorgoed uit het park.

11 Jan

Kolossale houten achtbaan wordt dan toch heropend!

Houten monsterachtbaan Colossos in het Duitse Heide-Park heropent dan toch in 2019!

19 Jan

Bellewaerde start bouw aquapark en geeft maquette en concepts vrij!

De werkzaamheden voor de realisatie van Bellewaerde Aquapark starten. Het indoorwaterpark heeft de ambitie om het meest complete waterpark voor de hele familie te worden.

6 Feb

Walibi Holland opent nieuwe RMC-achtbaan in 2019!

1 juli 2019 opent Walibi Holland de eerste hybride RMC-achtbaan van Europa. De huidige houten achtbaan Robin Hood wordt door leverancier RMC verbouwd tot een achtbaan bestaande uit een combinatie van hout en staal.

8 Feb

Bobbejaanland geeft twee attracties make-over in 2018

Bobbejaanland krijgt in 2018 geen nieuwe attractie, maar geeft wel een grondige make-over aan twee bestaande attracties. Zo krijgt hun achtbaan Dreamcatcher een nieuw kleedje en wordt er virtual reality toegevoegd. Ook de bootjesglijbaan Big Bang krijgt dit jaar nieuwe thematisering.

9 Feb

Definitief: Plopsa bouwt nieuw waterpark in samenwerking met Hannuit en Landen

Na het gigantische succes van Plopsaqua De Panne, werden zonet tijdens een persconferentie de plannen bekend gemaakt voor de bouw van een tweede waterpretpark in Hannuit, vlak op de taalgrens.

27 Feb

Bobbejaanland plant grootste investering ooit in nieuw themagebied

In 2019 plant Bobbejaanland de bouw van een nieuw themagebied mét een nieuwe, spectaculaire achtbaan! Het wordt de grootste investering in de geschiedenis van het park.

27 Feb

Disney investeert twee miljard euro in uitbreiding Studios Park!

Het Disneyresort bij Parijs kondigt een monsterinvestering van maar liefst 2 miljard euro aan. Voor dat bedrag verrijzen er onder meer drie nieuwe zones in het studios park, aan de rand van een nieuw aangelegd meer.  Als thema kiest men voor Frozen, Marvel en Star Wars.

1 Maa

Walibi Belgium en Bellewaerde lanceren vernieuwde abonnementen!

Walibi Belgium introduceert dit jaar nieuwe abonnementsformules waarbij de bezoeker zijn abonnement naar eigen wens kan samenstellen. Het nieuwe abonnement zal de naam 'Let's Go Pass' krijgen waardoor de Walibi, Golden en Family Golden Passes tot het verleden behoren.

12 Maa

Laatste onderdelen vernieuwde Python in Efteling zijn aan elkaar gelast!

Begin dit jaar startte de grootschalige renovatie van de meest bekende achtbaan van de Efteling: de Python. Ondertussen zijn alle nieuwe onderdelen geplaatst en zijn de laatste delen aan elkaar gelast. Eind deze maand moet de vernieuwde Python weer opengaan voor het publiek.

14 Maa

Brakesection Magazine is terug voor vijfde jaargang!

Je hebt er lang genoeg op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we bevestigen dat ons in-house magazine terugkomt. Brakesection Magazine by Pretparken.

22 Maa

Fins pretpark kondigt Intamin launch coaster aan!

Het Finse stadspark Linnanmäki, gelegen in de hoofdstad Helsinki, kondigt vandaag met trots aan dat het in 2019 een flinke Intamin launch coaster opent! De coaster wordt Finlands langste achtbaan en zal Taiga heten.

28 Maa

Bobbejaanland verwijdert rad El Rio

Na een stilstand van 16 jaar heeft Bobbejaanland besloten om het rad van wildwaterbaan El Rio af te breken. Hiermee komt een definitief einde aan het iconische zicht op het ongebruikte rad. El Rio werd in 2000 gebouwd door het Duitse Hafema.

26 Apr

Oudste pretpark van Duitsland komt met twee grote nieuwigheden

Er valt nieuws te rapen bij de ingediende ontwikkelingsplannen van Erlebnispark Tripsdrill. Het oudste park van Duitsland zou stiekem twee grote attracties plannen die respectievelijk in 2019 en 2020 zullen openen. Het gaat om een achtbaan en 'een attractie' tot 31 meter hoog.

20 Mei

Nieuwe attractie en meer nieuwigheden voor Disneyland Parijs

Op vrijdag 18 mei werd het allereerste Insid'Ears event gehouden voor toegewijde fansites en bloggers van Disneyland Parijs. Een nieuw event waar allerlei plannen werden onthuld voor de twee Disney parken in Parijs.

26 Mei

Enorme brand verwoest Batavia en Scandinavisch dorp in Europa-Park!

Zaterdag 26 mei 2018 zal de geschiedenis ingaan als één van de zwartste dagen van Europa-Park.

1 Jun

Parc Spirou opent officieel de deuren!

Frankrijk is officiëel een park rijker! Het gloednieuwe Parc Spirou opende namelijk afgelopen vrijdag voor het eerst de deuren. Een duizendtal genodigden zakten op deze eerste openingsdag af om attracties rond Robbedoes (Spirou) en co te ontdekken.

11 Jun

Exotic World officieel geopend in Walibi Belgium

Afgelopen zaterdag opende Walibi Belgium officieel zijn nieuwe zone 'Exotic World'. Een belangrijke start voor het ambitieuze investeringsplan van Walibi Belgium. Kokosnoten, lekkere mocktails, artiesten en exotische muziek! Pretparken.

17 Jun

Blackpool pleasure beach opent Icon officieel

Blackpool Pleasure Beach heeft zijn nieuwe multi-launch-coaster 'Icon' officiëel geopend. De openingsceremonie werd bijgewoond door enkele bekende figuren in pretparkland.

9 Jul

Magische opening van Port Laguna en Avalon in Toverland

Onlangs spoelde een fles aan op de redactie van Pretparken.be met daarin een mysterieuze brief die ons uitnodigde om ons op 5 juli omstreeks 19u naar Toverland te begeven voor de vooropening van niet één, maar twee volledig nieuwe themagebieden! Dat lieten we ons uiteraard geen

14 Jul

Energylandia opent Megacoaster Hyperion!

De grote Megacoaster 'Hyperion' waar iedereen zo naar uitgekeken heeft, opent dit weekend in Energylandia! Precies op de dag dat het park slechts vier levenjsaren oud is, en daar hoort dus ook heel wat animatie bij.

25 Jul

Officieel: Europa-Park bouwt Piraten in Batavia en Scandinavisch dorp één-op-één na!

De kogel is officieel door de kerk: Europa-Park bouwt darkride Piraten in Batavia en het Scandinavische gebied nagenoeg één-op-één na, nadat een grote brand in mei het volledige gebied in de as legde.

26 Jul

Bellewaerde gaat inkom Mexico-plein volledig vernieuwen

Bellewaerde heeft plannen om de inkomzone aan het Mexico-plein volledig te vernieuwen en deze om te bouwen tot een volwaardige entree. Dit blijkt uit een aanvraag tot omgevingsvergunning die we hebben ingekeken.

16 Aug

Tivoli Gardens viert 175 jaar met Tik Tak!

Tivoli Gardens bestaat dit jaar 175 jaar. Het beroemde Deense park vierde deze verjaardag met de opening van jubileumattractie 'Tik Tak'. De oude breakdance-attractie 'Snurretoppen' die hiervoor plaats moest ruimen krijgt hiermee een stijlvolle en waardige opvolger.

23 Aug

Hansa-park onthult 'Highlander': de hoogste gyro-drop ter wereld

Het Noord-Duitse Hansa-Park kondigde onlangs haar uitbreiding voor volgend seizoen aan. Het park opent in 2019 een enorme vrije-val-toren van maar liefst 120 meter. De attractie maakt deel uit van een nieuw themagebied dat rond een bestaande achtbaan in het park wordt opgebouwd.

13 Sep

Eurosat Can Can Coaster opent in Europa-Park!

Woensdag 12 september was het eindelijk zover... Moulin Rouge-danseressen openden samen met de familie Mack op feestelijke wijze de nieuwe Eurosat CanCan Coaster in Europa-Park! Pretparken.be mocht dit heugelijke event bijwonen en geeft je een impressie van het verloop ervan.

21 Sep

Efteling laat 'de zes zwanen' neerstrijken in het sprookjesbos

De Efteling voegt volgend jaar het dertigste sprookje toe aan het sprookjesbos. Voor de kaap van dertig koos de Efteling een mooi verhaal uit: vanaf het najaar zullen bezoekers kennis kunnen maken met 'De zes Zwanen' in de versie van de gebroeders Grimm.

29 Sep

Zevende Plopsapark 'Majaland Kownaty' is officieel geopend en breidt meteen uit!

Plopsa opende vanavond haar eerste Poolse pretpark. Majaland Kownaty is een themapark van 20.000 vierkante meter groot gelegen in de stad Kownaty in de provincie Lubuskie. Het park is ontstaan uit een samenwerking tussen Momentum Capital en Plopsa Group en zal naar verwachting 300.

30 Sep

Laatste dag voor Océade!

Het enige Brussels waterpretpark opent vandaag voor het allerlaatst haar deuren. Pretparken.be vat 30 turbulente seizoenen waterpret in de schaduw van het Atomium voor je samen.

2 Okt

Plopsaland De Panne kondigt tweede grote investering aan voor 2019

Kort na de aankondiging van een eerste investering voor 2019, pakt Plopsaland De Panne uit met nog meer investeringsplannen. Naast de Wizzy & Woppy-zone wordt ook de immens populaire Boomstammetjes aan een grondige make-over onderworpen.

9 Okt

Efteling kondigt nieuwe achtbaan ter vervanging van bobbaan aan!

Het hing enigszins in de lucht door de reeds lang aanslepende problemen met de bobbaan en nu is de kogel ook effectief door de kerk: de bobbaan van de Efteling zal na 34 jaar dienst verdwijnen en vervangen worden door een nieuwe dubbele achtbaan genaamd 'Max en Moritz!

18 Okt

Schwaben Park opent Wilde Hilde

Schwaben Park heeft afgelopen weekend eindelijk zijn nieuwe achtbaan opengesteld voor publiek. De wereldprimeur was het pronkstuk van een groot aantal investeringen dit jaar, maar liep vertraging op tijdens de bouw. Oorspronkelijk was de coaster gepland voor het zomerseizoen.

30 Okt

Grote uitbreiding Energylandia met Europa's hoogste hybride coaster!

Energylandia heeft meer onthuld over hun toekomstplannen. Het park is ambitieus en wil van ongeveer 1,5 miljoen bezoekers groeien naar 4 miljoen. Om dat te doen komen er de volgende jaren opnieuw heel wat nieuwe attracties bij en een hotel.

15 Nov

Bevestigd: Intamin bouwt Megacoaster voor Walibi Belgium

In 2017 kondigde Walibi Belgium het al aan in hun grootse investeringsplan: het Waverse pretpark zou in 2021 een grote Megacoaster bouwen. Naar de bouwer bleef het gissen en het park hield de lippen stijf op elkaar, tot vandaag.

15 Nov

Parc Astérix kondigt meest geavanceerde launchcoaster ter wereld aan!

Parc Astérix heeft vandaag sterk uitgepakt op pretparkbeurs IAAPA Attractions Expo in Orlando. Het park heeft namelijk, samen met Intamin, een nieuwe achtbaan aangekondigd en deze moet een van de meest geavanceerde launchcoasters ter wereld worden.

11 Dec

Tayto Park heeft plannen voor 2 nieuwe, duellerende achtbanen!

Het Ierse pret- en dierenpark Tayto Park nabij de Ierse hoofdstad Dublin heeft plannen om in 2021 een set achtbanen toe te voegen aan haar attractieaanbod. Het zou gaan om 2 achtbanen die met elkaar interageren, zoals we bijvoorbeeld kennen van Taron en Raik in Phantasialand.

20 Dec

Phantasialand kondigt nieuw hotel aan!

Sinds de aankondiging van de nieuwe zone "Rookburgh" in Phantasialand draait de geruchtenmolen op volle toeren. Wat zou er bedoeld worden met "Een belevenis bij Dag en Nacht"? Vandaag lichtte het park een tipje van de sluier.

31 Dec

Pretparken.be wenst je een fantastisch Nieuwjaar!